Tuesday, June 3, 2014

Conjunctivitis aka Sakit Mata

Sakit mata sudah datang...huhuuuu....kat umah dua org anak buah dah kena...my kazen pun dah kena...huhuuuu.... takutnya...memerah mata memasing....mintak2 la dua beradik tu tak dijangkiti.... sian lak my mom nak handle nanti.... huhuu......

ada gak baca petua2 org lama utk ubati sakit mata nih.... antaranya titiskan air susu ibu dlm infected eyes... berkat susu ibu yg banyak khasiatnya tu, Insya Allah mujarab.... satu lagi ada gak yg bagi petua suruh titiskan air zam zam dalam mata.. yg ni mmg takyah pertikaikan lagila... Insya Allah boleh digunakan... dah bagitau pun kat kaum kerabat suruh cuba... ubat kat clinic amik gak..samping tu tak salah nak usaha cara alami camni kan.....

di samping usaha berubat, buleh jugak amalkan ayat nih... puas gak akak menggoogle tadi & mengedit tadi... hehehe.... 


Terjemahannya :
Ya Allah , Tuhan (yang memelihara) manusia, yang menghilangkan kesusahan, sembuhkanlah,
Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada suatu penyembuhan kecuali kesembuhanMu,
sembuh yang tidak diiringi sakit juga penderitaan kecuali kesembuhanNya.
Maka Kami singkapkan daripadamu tutup yang menutupi matamu, maka penglihatanmu pada hari ini amat tajam (Surah al-Qaf : 22).
Maka kelak kamu akan melihat dan mereka pun akan melihat  (Surah al-Qalam : 5)


(Ruqyah Asas Perubatan Islam oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din)

2 comments:

Farah Waheda Wahid said...

sakit mata ni memang kalau boleh dielakkan nak dielakkan.... kalau kita yang kena... memang mc seminggu ler jawabnya... hu hu hu...mintak2 dijauhkanlah...

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Azab ooo kalau kena sakit mata nie.. rasa mcm nk tercabut bijik mata kan.. btw thanks share Doa tue.. =D